Tytuł: Socjoterapia jako proces i metoda pracy z dzieĂŚmi Wiadomość wysłana przez: buziolka Marzec 15, 2011, 23:59:51 Socjoterapia jako proces i metoda pracy z dzieĂŚmi
ISTOTA SOCJOTERAPII: do pomocy psychologicznej zaliczamy: psychoterapia, trening interpersonalny, psychoedukacja i socjoterapia. Socjoterapia nie zbyt dawno pojawiÂła siĂŞ w ramach pomocy psychologicznej dla mÂłodzieÂży. Do niedawna znana nieliczny, dziÂś niesie pomoc rzeszy ludzi na caÂłym Âświecie. Jej metody wci¹¿ sÂą udoskonalane, powstajÂą nowe, skuteczniejsze techniki. Jest to Âświadome dziaÂłanie profesjonalne opierajÂące siĂŞ o dziaÂłanie Âśrodkami psychologicznymi majÂąc za cel pomoc ludziom jej potrzebujÂącym bÂądÂź szukajÂącym wÂłasnej ÂścieÂżki rozwoju zawodowego, osobistego, lub teÂż spoÂłecznego. To proces korekcyjny majÂący leczniczy, adresowany bezpoÂśrednio do wychowankĂłw posiadajÂących zaburzenia emocjonalne oraz zachowawcze lub teÂż innymi ró¿norodnymi problematycznymi zachowaniami. R E K L A M A czytaj dalej Socjoterapia organizowana jest w postaci zebraĂą ogĂłlnogrupowych, majÂący do wypeÂłnienia postawione zamierzenia terapeutyczne, oÂświatowe i zwiÂązane z rozwojem. Powodami metamorfoz sÂą korygujÂące przeÂżycia i wyÂładowanie frustracji. NajwaÂżniejsze w socjoterapii jest wypeÂłnienie zamierzeĂą terapeutycznych. Korzysta siĂŞ z niej w okolicznoÂściach bĂŞdÂących wynikiem katuszy umysÂłowych podopiecznego, ktĂłry boryka siĂŞ z problemami albo postĂŞpuje czyniÂąc ogromne straty spoÂłeczne. Na poczÂątku ustala siĂŞ ÂźrĂłdÂło dewiacyjnych zachowaĂą, metodĂŞ zrealizowania i zamierzenie, ktĂłre obieramy sobie za cel. Terapia zakÂłada, iÂż trudne do pojĂŞcia zachowania wychowankĂłw posiadajÂą wÂłasne tÂło umysÂłowe. WyÂśtĂŞpujÂą wraz z nimi negatywne emocje jak np. zÂłoœÌ, lĂŞk, gniew, poczucie winy, osamotnienie, niepokĂłj a takÂże scharakteryzowane zazwyczaj nieprzychylne opinie na temat ich osoby. WynikajÂą one z doÂświadczanych w przeszÂłoÂści bÂądÂź teÂż obecnie ciĂŞÂżkich stanĂłw deprywacji oraz emocjonalnych oraz braku zadowalajÂących relacji z najbliÂższym otoczeniem. Traumatycznym przeÂżyciem moÂże byĂŚ takÂże niemoÂżliwoœÌ sprostania obowiÂązkom i oczekiwaniom przerastajÂącym moÂżliwoÂści podopiecznego. Wychowanek moÂże doznaĂŚ jednostkowego, lecz niezwykle silnego urazu lub ÂżyĂŚ w Âśrodowisku, w ktĂłrym nagminnie zdarzajÂą siĂŞ ciĂŞÂżkie sytuacje. Owe przeÂżycia odnoszÂą siĂŞ zazwyczaj istotnych kategorii Âżycia a ponadto sÂą zagroÂżeniem dla poczucia toÂżsamoÂści przez wychowanka, jego zdrowia, bezpieczeĂąstwa oraz Âżycia. PosiadajÂą one bardzo istotny wpÂływ na uksztaÂłtowanie siĂŞ w dziecku poczucia godnoÂści, bezpieczeĂąstwa oraz wÂłasnej wartoÂści. NieprawidÂłowe warunki nie mogÂą stworzyĂŚ czÂłowieka w peÂłni rozwiniĂŞtego i zdrowego psychicznie. W takich sytuacjach u dziecka rodzÂą siĂŞ lĂŞki przed poraÂżkÂą, zamyka siĂŞ ono w sobie, jest nieufne, wzbrania siĂŞ przed swoimi doznaniami. Zdarza siĂŞ Âże dziecko poszukuje samo potwierdzenia poprzez agresywne zachowanie wobec innych jak i rĂłwnieÂż siebie samego oraz Âłamanie praw innych osĂłb. Doznawane ciĂŞÂżkie sytuacje doprowadzajÂą do uogĂłlnienia tego doÂświadczenia. PojawiajÂą siĂŞ wĂłwczas zasady poznawcze na temat rzeczywistoÂści oraz powstajÂą okreÂślone typy zachowaĂą, ktĂłre to majÂą chroniĂŚ dziecko od pozostaÂłych przykrych doznaĂą. Zachowanie takie przewaÂżnie nie pokrywa siĂŞ z oczekiwaniami wychowawcĂłw i nierzadko szkodzÂą samemu dziecku( agresja, picie alkoholu , palenie papierosĂłw, narkotyzowanie siĂŞ) Zaburzenia takowe dajÂą o sobie znaĂŚ najczĂŞÂściej w relacjach : dziecko - doroÂśli dziecko - rĂłwieÂśnicy dziecko - zadanie dziecko - same ze sobÂą Takie postĂŞpowanie ukrywa pejoratywne rozumienie o rzeczywistoÂści i czÂłowieku oraz o samym sobie. Socjoterapia ma zadanie wprowadzanie w Âżycie zamierzeĂą terapeutycznych, oÂświatowych oraz rozwojowych dziĂŞki odbywajÂącym siĂŞ systematycznie spotkaniom grup pacjent Ăłw. Socjoterapia jest jednym ze sposobĂłw zapobiegania zachwianiom oraz zaburzeniom emocjonalnym wystĂŞpujÂącym i mÂłodych ludzi poprzez spotkania grupowe. MoÂżna zatem przyj¹Ì , Âże socjoterapia jest swoistÂą formÂą pomocy psychologicznej skierowanÂą do wychowankĂłw, poÂśredniÂą pomiĂŞdzy psychoedukacjÂą oraz treningiem interpersonalnym a psychoterapiÂą. SocjoterapiĂŞ zaliczamy do procesĂłw leczniczych, psychokorekcyjnych skierowanych na caÂłkowite wyeliminowanie lub teÂż ograniczenie poziomu zaburzeĂą wystĂŞpujÂących w procesie wychowawczym dziecka. Adresatem socjoterapii sÂą dzieci oraz mÂłodzieÂż znajdujÂące siĂŞ w okresie dojrzewania a zmagajÂące siĂŞ z problemami natury osobistej oraz wszelakimi trudnoÂściami Âżyciowymi. W procesie socjoterapii podopiecznych najwaÂżniejszÂą rolĂŞ peÂłni umocnienie osobowoÂści dziecka poprzez konsekwentne d¹¿enie do celĂłw rozwojowo - edukacyjnych, mniej istotne jest zg³êbianie doÂświadczeĂą z przeszÂłoÂści oraz ³¹czenie ich z obecnie funkcjonujÂącymi wzorcami zachowaĂą. SocjoterapiÂą nazywamy wiĂŞc proces leczenia majÂących miejsce u dziecka zaburzeĂą a w szczegĂłlnoÂści tych dotyczÂących zachowania oraz zahamowania i nadmiernej pobudliwoÂści a takÂże niektĂłrych spoÂśrĂłd zaburzeĂą czysto emocjonalnych. Podstawowym zadaniem procesu socjoterapii jest d¹¿enie do realizowania zaÂłoÂżonych celĂłw terapeutycznych. Charakter terapeutyczny, ktĂłry niesie ze sobÂą socjoterapia ma za zadanie organizowanie takowych sytuacji spoÂłecznych w czasie trwania zebraĂą grupowych, ktĂłre to: dostarcza osobÂą biorÂącym udziaÂł w zajĂŞciach doÂświadczeĂą korekcyjnych sprzyjajÂą wyÂładowaniu frustracji emocjonalnych oraz dadzÂą moÂżliwoœÌ nauki nieznanych umiejĂŞtnoÂści psychologicznych. ElementarnÂą funkcjÂą socjoterapii jest wyÂładowanie frustracji zebranych w organizmach osĂłb poddanych terapii. Terapia nie oferuje jednak kolejnego spotkania siĂŞ z traumÂą, lecz odreagowanie stresĂłw i napiĂŞĂŚ dziĂŞki przeró¿nym dziaÂłaniom twĂłrczym, umoÂżliwiajÂącym otworzenie siĂŞ i danie upustu emocjom w czasie spotkaĂą z grupÂą terapeutycznÂą. Dzieje siĂŞ to dziĂŞki uzewnĂŞtrznieniu wÂłasnych kÂłopotĂłw i ciĂŞÂżkich przeÂżyĂŚ, opowiedzeniu o nich innym ludziom, ktĂłrzy nie odrzucÂą, lecz dadzÂą im peÂłnÂą akceptacjĂŞ i wyrozumiaÂłoœÌ. Pacjenci mogÂą wyraÂżaĂŚ swoje emocje na wiele sposobĂłw, rĂłwnieÂż ekspresyjny, ÂśmiejÂąc siĂŞ, pÂłaczÂąc i gÂłoÂśno woÂłajÂąc. WaÂżne staje siĂŞ rĂłwnieÂż napotkanie sposobnoÂści do doznawania emocji o znaku dodatnim. Socjoterapeuci majÂą teÂż za zadanie organizacjĂŞ i zaplanowanie doÂświadczeĂą korekcyjnych. Zbieranie nieznanych doÂświadczeĂą, przeÂżywanie odkrywczych wydarzeĂą, caÂłkowicie ró¿niÂących siĂŞ od wczeÂśniejszych, g³ównie podobnym ÂźrĂłdÂłom traumy uÂłatwia zniwelowanie negatywnego oddziaÂływania na psychospoÂłeczne dziaÂłanie jednostki. Istota ich opiera siĂŞ na innym zachowaniu caÂłej grupy. KtĂłra nie potwierdza wyobraÂżeĂą oraz oczekiwaĂą dziecka. DookoÂła nowych zachowaĂą ma ono moÂżliwoœÌ zmieniania wÂłasnego obrazu. NajwaÂżniejsze sÂą takie sytuacje, w ktĂłrych to dziecko moÂże lepiej zapoznaĂŚ siĂŞ z samym sobÂą, doceniĂŚ wÂłasne atuty, by póŸniej skorzystaĂŚ z nich w przeró¿nych okolicznoÂściach Âżyciowych. Socjoterapia pozwala rĂłwnieÂż na weryfikacjĂŞ oraz przeĂŚwiczenie innowacyjnych metod postĂŞpowania a takÂże zdobycia nieznanych zdolnoÂści, gÂłownie dotyczÂących komunikacji miĂŞdzyludzkiej tj. Bycie asertywnym, umiejĂŞtnoœÌ wÂłaÂściwego decydowania, w razie potrzeby poszukiwanie pomocy. Poza zamierzeniami terapeutycznymi, socjoterapia wypeÂłnia takÂże inne cele oÂświatowe i wspomagajÂące rozwĂłj. Cele edukacyjne obejmujÂą zaznajamianie siĂŞ z przeró¿nymi problemami, ktĂłrych likwidacja umoÂżliwi podopiecznym efektywniejszÂą egzystencjĂŞ w systemie spoÂłecznym. Do tych celĂłw zalicza siĂŞ: poznawanie mechanizmĂłw uzaleÂżnieĂą uczenie siĂŞ rozró¿niania emocji oraz uczuĂŚ zaznajomienie siĂŞ z trudnoÂściami wystĂŞpujÂącymi w spoÂłeczeĂąstwie uczenie siĂŞ mnemotechnik oraz ró¿norodnych sposobĂłw rozwiÂązywania zadaĂą uczenie siĂŞ wypeÂłniania ró¿nych rĂłl spoÂłecznych ( syna-cĂłrki, wychowanka szkolnego , rĂłwieÂśnika) uczenie siĂŞ Âłagodzenia spiĂŞĂŚ miĂŞdzyludzkich Cele rozwojowe sÂą ÂściÂśle powiÂązane z wiekiem i doÂświadczeniami poszczegĂłlnych osĂłb uczestniczÂących w zajĂŞciach, poniewaÂż we wszystkich stadiach Âżycia przewaÂżajÂą charakterystyczne potrzeby, ktĂłrych zniwelowanie peÂłni waÂżnÂą rolĂŞ w procesie dojrzewania. Dzieci na etapie wczesnoszkolnym i przedszkolnym znamionuje intensywny wysiÂłek fizyczny, zabawa na powietrzu, odkrywanie zagadek Âświata, chĂŞĂŚ realizowania siĂŞ tworzenia oraz potrzeba pomocy od osĂłb dorosÂłych MÂłodzieÂż za nadrzĂŞdnÂą uznaje potrzebĂŞ ekspresji i uzewnĂŞtrzniania samego siebie we wszelkich postaciach, g³ównie poprzez literaturĂŞ, pragnienia, wyobraÂżenia, potrzebĂŞ uznania, prywatnoÂści, uniezaleÂżnienia od innych, utoÂżsamiania siĂŞ z grupÂą i dziaÂłaĂą prospoÂłecznych. Ten okres obfituje w zapaÂści zwiÂązane z emocjami, motywacjÂą, zasadami moralnymi, to wÂłaÂśnie wtedy poznajemy rzeczywistoœÌ i odkrywamy wÂłasnÂą toÂżsamoœÌ. ZajĂŞcia odbywajÂące siĂŞ podczas socjoterapii tworzone sÂą w oparciu o kryterium wieku i preferencji uczestnikĂłw, np. oscylujÂą wokó³ takich tematĂłw, jak: - rodzina - przyjaŸù - miÂłoœÌ - czas wolny - wÂłasne aspiracje - ulubione zabawy, etc. Rola prowadzÂącego sprowadza siĂŞ do upozorowania takich sytuacji, ktĂłre uÂłatwiÂą pacjentom zdanie sobie sprawy ze swoich trudnoÂści i wÂłasnych barier, a takÂże posiadanego potencjaÂłu i umiejĂŞtnoÂści modyfikacji niewÂłaÂściwych zachowaĂą i postaw. Struktura zajĂŞĂŚ socjoterapeutycznych Socjoterapia odbywa siĂŞ na zasadzie posiadajÂących ustalony z gĂłry schemat zebraĂą grup pacjentĂłw, ktĂłre przebiegajÂą w oparciu o ró¿norodne ĂŚwiczenia, zabawy oraz gry. Wszystkie spotkania posiadajÂą poszczegĂłlne, drobiazgowe cele, pozostajÂące w stosunku podrzĂŞdnoÂści do celu centralnego, a takÂże oferujÂą moÂżliwoÂści uÂłatwiajÂące zrealizowanie narzuconych sobie zamierzeĂą. Cele zajĂŞĂŚ socjoterapeutycznych prowadzÂący osiÂąga poprzez zastosowanie okreÂślonej struktury zajĂŞĂŚ i metod wspó³pracy z ogó³em czÂłonkĂłw grupy. Forma oraz struktura przebiegu zebraĂą odnosi siĂŞ bezpoÂśrednio do poniÂższego schematu: - tradycyjne przywitanie siĂŞ, ktĂłre zapoczÂątkowuje kolejne zajĂŞcia, a takÂże przekazanie wiadomoÂści o sytuacjach, zaistniaÂłych poza czasem i miejscem prowadzenia zajĂŞĂŚ lub teÂż odnoÂśnie aktualnego stanu emocji czÂłonkĂłw grupy, - korzystanie z rekreacji, majÂącej za zadanie stÂłumienie lub pobudzenie, zaleÂżnie od atmosfery panujÂącej w grupie, ĂŚwiczenia i gry psychokorekcyjne, wychowawcze lub zwiÂązane z rozwojem, g³ównym zadaniem tego fragmentu zajĂŞĂŚ jest uzyskanie doÂświadczeĂą o charakterze uczuciowym bÂądÂź poznawczym, - zakoĂączenie/opinia o wszystkich ĂŚwiczeniach staje siĂŞ koniecznoÂściÂą, pozwala posÂłuÂżyĂŚ siĂŞ nazewnictwem oraz uzewnĂŞtrzniĂŚ wÂłasne uczucia i zaobserwowane uwagi, zauwaÂżyĂŚ korelacje zachodzÂące pomiĂŞdzy zdarzeniami w grupie a tymi majÂącymi miejsce w powszechnych, codziennych obowiÂązkach. FinaÂł w postaci rundki i poÂżegnania czÂłonkĂłw grupy koĂączy zajĂŞcia. Osoby koordynujÂące zajĂŞciami dziaÂłajÂą w grupie na zasadzie uczestnikĂłw, nie peÂłniÂą roli przywĂłdcy, a postĂŞpowanie mÂłodych ludzi modelujÂą swoim zachowaniem. Nadzorowanie przebiegu spotkaĂą zmusza prowadzÂącego do peÂłnej koncentracji uwagi, wytrwaÂłoÂści, ÂżyczliwoÂści, wyrozumiaÂłoÂści, konsekwencji oraz prawdziwoÂści. Pomocne jest poczucie humoru, gdyÂż Âżart lub dowcip sytuacyjny prowadzi do rozÂładowania napiĂŞcia, oczyszczenia atmosfery z negatywnych emocji. Sposoby pracy z grupÂą Podczas realizacji programĂłw o ktĂłre oparta jest socjoterapia korzysta siĂŞ z wszelakich metod pracy. Ich g³ównÂą formÂą jest praca w kole oraz rundki dookoÂła niego jako metoda dzielenia siĂŞ z innymi uczestnikami terapii wÂłasnym doÂświadczeniem. Struktura koÂła daj kaÂżdemu z czÂłonkĂłw grupy moÂżliwoœÌ kontaktu emocjonalnego oraz wzrokowego, rĂłwnowaÂży statusy spoÂłeczne, niweluje dystans wiekowy. KoÂło jest niezmiennym elementem prowadzenia socjoterapii zajĂŞciowej na wstĂŞpie i zakoĂączeniu kaÂżdych zajĂŞĂŚ. Runda wokó³ koÂła jest technikÂą umoÂżliwiajÂącÂą poszczegĂłlnym uczestnikom nazwanie swoich odczuĂŚ. Jest ona czĂŞsto wykorzystywana przy podsumowywaniu poszczegĂłlnych ĂŚwiczeĂą po ich zakoĂączeniu. Runda daje moÂżliwoœÌ wypowiedzenia siĂŞ ,ale nie zobowiÂązuje do tego. Uczestnik nie musi udzielaĂŚ odpowiedzi, prowadzÂący wyraÂża swoje wÂłasne odczucia jako ostatni. Wypowiedzi uczestnikĂłw nie sÂą komentowane. KolejnÂą technikÂą pobudzajÂąca aktywnoœÌ grupy jest tzw. "burza mĂłzgĂłw". Chodzi w niej o stworzenie jak najliczniejszej liczby pomys³ów w danym czasie. Wysuwane propozycje mogÂą byĂŚ rzeczywiste, nierzeczywiste, a czasem nawet absurdalne. Kolejno grupa spoÂśrĂłd propozycji wybiera najlepsze. Przy niektĂłrych ĂŚwiczeniach praca odbywa siĂŞ na Âłonie maÂłych 3-5 osobowych grup. Daje ona bezpoÂśredni kontakt i moÂżliwoœÌ wypowiedzenia siĂŞ. Plastyka jest istotnÂą formÂą wyraÂżania siĂŞ dla ludzi majÂących trudnoÂści z mĂłwieniem o sobie i swoich odczuciach. Podczas zajĂŞĂŚ plastycznych uczestnicy czujÂą siĂŞ swobodnie majÂą moÂżliwoœÌ wyraÂżenie siebie oraz wÂłasnych emocji, zrelaksowaĂŚ siĂŞ. DzieÂła plastyczne mogÂą przybieraĂŚ formy abstrakcyjne Inne techniki stosowane podczas socjoterapii to: psychodrama pantomima ĂŚwiczenia oraz techniki ksztaÂłtujÂące wyobraÂźniĂŞ dzielenie siĂŞ swoimi doznaniami poszukiwanie twĂłrczych rozwiÂązaĂą przy zastosowaniu wszelakich technik muzyka i Âśpiew ZajĂŞcia socjoterapeutyczne stanowiÂą cykl spotkaĂą, ktĂłre tworzÂą dynamicznÂą caÂłoœÌ. SkÂładajÂą siĂŞ na niÂą wyznaczone stadia wspó³pracy grupowej. W fazie pierwszej tworzy siĂŞ grupa. Za cel obiera sobie wzajemne przedstawienie czÂłonkĂłw grup terapeutycznych, a ponadto wspĂłlne sformuÂłowanie zamierzeĂą, okreÂślenie reguÂł panujÂących w grupie, norm, tradycji i rytua³ów wytworzenie odpowiedniego nastroju gwarantujÂącego poczucie bezpieczeĂąstwa oraz lojalnoœÌ wspó³uczestnikĂłw. Te oferty muszÂą byĂŚ niezagraÂżajÂące i niewymagajÂące caÂłoÂściowego, dokÂładnej prezentacji siebie. PodstawowÂą funkcjÂą tegoÂż stadium jest zapewnienie o poczuciu pewnoÂści, wytworzeniu wspó³odczuwania. Prowadzi do tego przysÂłuchiwanie siĂŞ grupie, a takÂże wdroÂżenie kilku elementarnych prawideÂł grupowych i reguÂł wspĂłlnego przebywania, co powoduje zminimalizowanie napiĂŞcia. WdroÂżenie zasad, ktĂłre porzÂądkujÂą Âżycie grupowe, pozwala na odbywanie siĂŞ zajĂŞĂŚ i wypeÂłnienie postawionych sobie zamierzeĂą. Funkcjonowanie regulacji zapewnia poczucie bezpieczeĂąstwa oraz udaremnia ciĂŞÂżkie sytuacje i daje moÂżliwoœÌ ich rychÂłego rozwiÂązania, gdy tylko pojawiajÂą siĂŞ dewiacyjne postĂŞpowania. Klarownie postawione metody zachowania to g³ównie: - dbaÂłoœÌ o bezpieczeĂąstwo psychofizyczne poszczegĂłlnych uczestnikĂłw zajĂŞĂŚ, np. "staramy siĂŞ byĂŚ dla siebie Âżyczliwi- nie wyÂśmiewamy siĂŞ i nie krytykujemy", - zapewnienie, Âże "kaÂżda osoba ma prawo byĂŚ wysÂłuchana". Grupa powinna takÂże przestrzegaĂŚ zasad, mĂłwiÂących o tajemnicy grupowej- to, co robimy, o czym rozmawiamy zostaje w grupie i nie wychodzi poza jej krÂąg. Ponadto wÂśrĂłd norm grupowych pojawiajÂą siĂŞ takÂże takie, jak: "spotykamy siĂŞ regularnie i przychodzimy na zajĂŞcia punktualnie", "zwracamy siĂŞ do siebie bezpoÂśrednio", "zajmujemy siĂŞ tym, co siĂŞ dzieje tu i teraz, a nie przedtem", "mĂłwimy o swych odczuciach, nie o opiniach". Faza druga nazywana jest odpowiednim stadium pracy, polegajÂącym na wypeÂłnianiu zaÂłoÂżonych celĂłw zwiÂązanych z terapiÂą, edukacjÂą i rozwojem jednostki. Program socjoterapii zawiera zagadnienia uzaleÂżnieĂą, braku pewnoÂści siebie, wÂłaÂściwej samooceny, nabywania nowych doÂświadczeĂą. W tym czasie analizujemy wczeÂśniej rozpoznane urazy - jednak tylko wtedy, kiedy grupa zdobyÂła wÂłaÂściwy stopieĂą bezpieczeĂąstwa psychicznego i obopĂłlnego zaufania. Fundamentem tworzenia tego fragmentu zajĂŞĂŚ jest zdiagnozowanie odchyleĂą objawiajÂących siĂŞ w zachowaniu i znajdujÂących siĂŞ na drugim planie treÂści traumy. KoĂącowÂą fazÂą wspó³pracy z grupÂą jest postĂŞpujÂące d¹¿enie do finalizacji jej dziaÂłalnoÂści. Zebrania czÂłonkĂłw grupy sÂą bardzo istotnym zdarzeniem. WspĂłlne spotkania ³¹czÂą siĂŞ dla nich z satysfakcjÂą, ale takÂże rodzÂą smutek, ktĂłrego ÂźrĂłdÂłem staje siĂŞ zakoĂączenie zajĂŞĂŚ. MoÂże pojawiĂŚ siĂŞ odczucie osamotnienia i straty. UdziaÂł w cyklu zajĂŞĂŚ socjoterapeutycznych daje kaÂżdemu z uczestnikĂłw doznanie wzmocnieĂą pozytywnych i poczucia oparcia w pozostaÂłych uczestnikach terapii. Bibliografia: 1.) Katarzyna Rawicka, "Socjoterapia". Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1999r. Polecamy prace o podobnej tematyce Metody wychowawcze-porĂłwnanie metody kar i nagrĂłd z metodÂą modelowania Metody i formy pracy dydaktycznej Metody pracy w pedagogice spoÂłecznej Praca nauczyciela w Stanach Zjednoczonych oraz Japonii. PorĂłwnanie warunkĂłw pracy w kontekÂście kulturowym i finansowym. „Jak mĂłwiĂŚ Âżeby dzieci nas sÂłuchaÂły. Jak sÂłuchaĂŚ, Âżeby dzieci do nas mĂłwiÂły” – zarys problematyki Polecamy na dziÂś Metody badaĂą pedagogicznych Metody i formy pracy dydaktycznej Komunikacja werbalna i niewerbalna – cechy charakterystyczne oraz bariery komunikacyjne Definicje pedagogiczne Rodzaje i przyczyny wspó³czesnych patologii spoÂłecznych Historia wychowania - wykÂłady Komunikacja interpersonalna Metody badaĂą pedagogicznych Przyczyny, przebieg i skutki uzaleÂżnieĂą (alkoholizm, narkomania, samobĂłjstwa) Zabawy dydaktyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym |