 |
Poka¿ wiadomo¶ci
|
Strony: [1] 2 3 ... 12
|
2
|
Sport dla Niepe³nosprawnych / Sport dla Niepe³nosprawnych / Metoda Halliwick wspomagaj±c± terapi± usprawniania dzieci z pora¿eniem mózgowym.
|
: Marzec 28, 2011, 21:00:52
|
Æwiczeniami w wodzie i nauk± p³ywania osób niepe³nosprawnych zajmuje siê organizacja „P³ywanie lecznicze” (Association of Swimming Therapy), dzia³aj±ca w Anglii od 1950 roku. Tam te¿ zosta³a opracowana i sprawdzona metoda, która jest stosowana do dzi¶ - metoda Halliwick . Jest to metoda nauki p³ywania i terapii w wodzie dla osób w ka¿dym wieku, zarówno dla niepe³nosprawnych, jak i dla zdrowych. G³ównym celem tej metody jest nauczenie bezpiecznego i swobodnego poruszania siê i przebywania w wodzie, co osi±ga siê poprzez nauczenie kontrolowania ruchów g³owy, oddychania i utrzymywania równowagi w wodzie. Utrzymanie równowagi w wodzie wymaga przystosowania do zmian mechanicznych zacho-dz±cych w ¶rodowisku. Adaptacja jest wynikiem procesu nauki umiejêtno¶ci psychosenso-rycznych i motorycznych. Proces ten umo¿liwia opanowanie zdolno¶ci utrzymania równowa¬gi w niestabilnym ¶rodowisku. Po uzyskaniu równowagi (stabilno¶ci) mo¿na rozpocz±æ kon-trolowany ruch, który zapewnia niezale¿no¶æ osoby niepe³nosprawnej w ¶rodowisku wodnym. Filozofia metody Zadaniem Koncepcji Halliwick jest umo¿liwienie uczestnikowi osi±gniêcia maksymalnej niezale¿no¶ci zarówno w wodzie jak i na l±dzie. Podstawow± umiejêtno¶ci± w opanowaniu p³ywania jest równowaga. Równowaga zale¿y od kszta³tu i gêsto¶ci cia³a. P³ywak, zw³aszcza ze schorzeniami neurologicznymi, mo¿e wymagaæ pomocy, aby uzyskaæ i utrzymaæ równowagê. Wsparcia powinien udzielaæ tylko instruktor wspó³pracuj±cy indywidualnie z jednym uczniem. Nie u¿ywa siê pomocy wyporno¶ciowych, poniewa¿ sprzyjaj± uzale¿nieniu, które mo¿e znacznie zahamowaæ d±¿enie do niezale¿no¶ci. Nauka p³ywania wymaga tak¿e aktywnego uczestnictwa i jest najskuteczniejsza, gdy odbywa siê w grupach.
Ka¿dy jest p³ywakiem! P³ywanie to ¶rodek do osi±gniêcia niezale¿no¶ci, nie cel sam w sobie. Równowaga zale¿y g³ównie od kszta³tu i gêsto¶ci cia³a. Najwa¿niejsze jest zapewnienie odpowiedniego wsparcia i asekuracji. Wiêkszo¶æ zajêæ wymaga indywidualnej pracy instruktor - p³ywak. Nigdy nie u¿ywa siê pomocy wyporno¶ciowych. P³ywak aktywnie uczestniczy we wszystkich zajêciach. Wiêkszo¶æ zajêæ prowadzi siê w grupach.
Tabela 1: Filozofia Halliwick
Za³o¿enia tej metody odnosz± siê nie tylko do technicznej strony nauki p³ywania, ale te¿ do aspektów psychologicznych i spo³ecznych. Tworz± zarazem swoist± filozofiê Halliwick, której g³ównymi wyznacznikami s±: Pocz±tkowo uczymy „rado¶ci w wodzie”, nie stylów p³ywackich, K³adziemy nacisk na umiejêtno¶ci (mo¿liwo¶ci), a nie na niepe³nosprawno¶æ, K³adziemy nacisk na rado¶æ i przyjemno¶æ (wiêkszo¶æ aktywno¶ci jest zabaw±), Nie u¿ywamy ¿adnych pomocy – p³ywakom asystuj± instruktorzy, Uczymy w logicznym porz±dku, upewniaj±c siê, ¿e wszystkie kolejne kroki s± udoskonalone, Uczymy powoli, w tempie odpowiednim dla p³ywaka, zachêcamy do postêpów, ale nie naciskamy, Pracujemy w grupach, wtedy p³ywacy zachêcaj± siê nawzajem, nowym instruktorom pomagaj± inni z wiêkszym do¶wiadczeniem, U¿ywamy imion – wszyscy jeste¶my równi w wodzie, Uczymy w wodzie ka¿dego na tym samym poziomie, My¶limy pozytywnie – wszyscy, Ca³a organizacja opiera siê na bazie wolontariatu Nie u¿ywa siê pomocy do p³ywania, poniewa¿: Pomoce czêsto powoduj±, ¿e twarz nie ma styczno¶ci z wod±, a w zwi±zku z tym kontrola oddychania jest niedostatecznie doskonalona; Utrzymuj±c g³owê w górze prowadz± do nauki utrzymywania nieprawid³owej pozycji cia³a, ewentualnie do s³abej techniki p³ywania; Pomoce uniemo¿liwiaj± (hamuj±) uczenie i doskonalenie pewnych umiejêtno¶ci, jak np. nurkowanie, obroty i kontrolê balansu; Pomoce nie kompensuj± asymetrii i bardziej komplikuj± problemy zwi±zane z nauk± kontroli niechcianych ruchów rotacyjnych; Pomoce mog± prowadziæ do fa³szywego poczucia bezpieczeñstwa i do zbyt du¿ego zaufania; Pomoce mog± byæ niebezpieczne. Mog± zatrzymaæ ludzi pod wod±. Mog± tak¿e wymkn±æ siê, z³amaæ lub przebiæ; Pomoce nie pomagaj± w integracji. P³ywacy o mniejszych umiejêtno¶ciach s± od razu zauwa¿alni, je¶li maj± ubrane naramienniki (skrzyde³ka). Tam gdzie jest to potrzebne instruktor mo¿e u¿yæ ró¿nych dodatkowych podtrzymañ; Kiedy podtrzymanie mo¿e byæ stopniowo zmniejszane i je¶li p³ywak robi postêpy wówczas dyskretna pomoc jest najwa¿niejsza; Ludzie, którzy na l±dzie s± uzale¿nieni od ró¿nych pomocy – w wodzie mog± poczuæ siê od nich wolni; Pomoce wyporno¶ciowe nie s± tak „adoptowalne” jak instruktor: - instruktor mo¿e dostosowaæ podtrzymanie wg indywidualnych potrzeb p³ywaka, - podtrzymanie mo¿e byæ zmieniane adekwatnie do aktywno¶ci, - podtrzymanie mo¿e byæ zmieniane w trakcie trwania aktywno¶ci, od ca³kowitego a¿ do braku w aktywno¶ciach, które p³ywak mo¿e wykonaæ samodzielnie Usprawnianie metod± Halliwick prowadzone jest dla dzieci niepe³nosprawnych zrzeszonych w Fundacji „Dom Rodzinnej Rehabilitacji Dzieci z Pora¿eniem Mózgowym” w Opolu. Zajêcia odbywaj± siê raz w tygodniu w czterech grupach, do których zaklasyfikowane s± dzieci w zale¿no¶ci od stopnia oswojenia siê z wod± oraz kontroli oddychania. Przekrój dzieci z mózgowym pora¿eniem uczestnicz±cych w zajêciach, jest ró¿ny, uwzglêdniaj±cy zarówno wiek, jak i stopieñ uszkodzenia centralnego uk³adu nerwowego. Wiek uczestników waha siê od 6 miesiêcy do 13 lat. Ka¿dy p³ywak ma swojego indywidualnego instruktora, który towarzyszy mu przez ca³y czas trwania zajêæ. Instruktorem jest najczê¶ciej rodzic, który przed rozpoczêciem zajêæ (pierwszym wej¶ciem do wody ze swoim dzieckiem) zostaje zawsze poinstruowany przez lidera grupy, w jaki sposób prowadzone s± zajêcia, jakie s± g³ówne za³o¿enia i cele terapii. Podczas terapii wykorzystywane s± ró¿nego rodzaju techniki wspomagañ w zale¿no¶ci od rodzaju stopnia niepe³nosprawno¶ci. Techniki maj± na celu m.in. u³atwianie prawid³owego wchodzenia do basenu i opuszczania go, ró¿nych sposobów zmian pozycji z wykorzystaniem rotacji, kontrolowania równowagi, osi±gania pozycji bezpiecznego oddychania. Podczas zajêæ stosuje siê ró¿ne formacje i p³ynnie przechodzi siê z jednej do drugiej (np.: ko³o – w±¿ – linia – w±¿ – ko³o). W tych formacjach instruktorzy i p³ywacy ustawiaj± siê na przemian obok siebie lub jeden za drugim. Podczas ka¿dej sesji zwraca siê szczególn± uwagê na dobre samopoczucie p³ywaka, musi on w pe³ni odczuwaæ zadowolenie z bycia w wodzie. Wszystkie sesje zawieraj± elementy zabawy, wspó³pracy i wspó³zawodnictwa. Uczy siê osi±gania tzw. pozycji bezpiecznego oddychania oraz tego, jak je osi±gn±æ znajduj±c siê w innych pozycjach i jak kontrolowaæ wydech, nawet je¶li twarz jest pod wod±. Równie wa¿nym aspektem jest nauka kontroli równowagi, specyficzna dla ka¿dego p³ywaka i zale¿na m.in. od rodzaju i stopnia niepe³nosprawno¶ci. To wszystko prowadzi do osi±gniêcia jak najwiêkszej niezale¿no¶ci oraz absolutnego poczucia bezpieczeñstwa, które oparte s± na gruntownej znajomo¶ci ¶rodowiska wodnego i zdolno¶ci swobodnego kontrolowania w nim swoich ruchów. Poprzez zabawy i gry p³ywacy bardzo szybko przystosowuj± siê do ¶rodowiska wodnego. Jest to bowiem przyjemna forma uczenia siê, która zachêca do bycia bardziej niezale¿nym, pozwala na natychmiastowe zrozumienie aktywno¶ci oraz przezwyciê¿a zahamowania.
|
|
|
5
|
Zdrowie i Uroda. / Lecznicze Zio³a / Balsam Peruwiañski
|
: Marzec 24, 2011, 20:53:41
|
Balsam peruwiañski (Balsamum Peruvianum), to wydzielina drzewa Myroxylon balsamum (nazwa polska – woniawiec balsamowy) z rodziny Motylkowatych. Jego nazwa jest myl±ca – nie pochodzi on bowiem z Peru. Jednym z g³ównych obszarów wystêpowania woniawca jest lesisty obszar w San Salvador, nad Oceanem Spokojnym, zwany te¿ „wybrze¿em balsamicznym”. Przymiotnik „peruwiañski” balsam otrzyma³ dlatego, i¿ jednym z g³ównych portów na szlaku exportowym tego surowca by³ peruwiañski port Callao w Limie. Drzewo produkuje wydzielinê w sposób naturalny, jednak w niewielkich ilo¶ciach. Metod± przemys³ow± balsam peruwiañski pozyskiwany jest na skutek uszkodzeñ mechanicznych lub termicznych. Patologiczn± wydzielinê otrzymuje siê poprzez zdjêcie kory, naciêcie i przypalanie pnia drzewa. Balsam zbiera siê do mokrych szmatek, które po nasi±kniêciu wygotowuje siê i wyciska. Surowiec jest gêst±, ciemn± i nie wysychaj±c± ciecz±. Jego g³ównym sk³adnikiem jest cynameina – frakcja olejkowa bêd±ca mieszanin± benzoesanu benzylu i cynamonianu benzylu. Ma on przyjemny zapach, przypominaj±cy waniliê i cynamon. Balsam ma w³a¶ciwo¶ci odka¿aj±ce, przeciwroztoczowe (m.in. przeciw¶wierzbowe), przeciwzapalne i pobudzaj±ce ziarninowanie. Stosowany jest najczê¶ciej zewnêtrznie w chorobach skóry – w szczególno¶ci w przypadku odmro¿eñ, odle¿yn, owrzodzeñ i hemoroidów. Na rynku dostêpnych jest szereg preparatów gotowych stosowanych w tych schorzeniach i zawieraj±cych balsam peruwiañski – m.in. Balsolan, Hemorectal, Rectosec czy Neo-Aesculan. Balsam poprawia kr±¿enie skórne, dlatego te¿ bywa sk³adnikiem ma¶ci stosowanych do nacierañ w przebiegu infekcji (preparaty gotowe to np. Pulmex, Depulol). Ze wzglêdu na ww. kr±¿enie stosuje siê go równie¿ w kompozycjach na skórê g³owy w przypadku ³ysienia na tle troficznym. Fot. 1 - Balsam peruwiañski rozpuszcza siê w alkoholu i mo¿e byæ stosowany w postaci p³ynu. Czê¶ciej ni¿ roztwory zastosowanie znajduj± ma¶ci (zwykle stosowane stê¿enia to 5-20%) i czopki. Niestety surowiec mo¿e wywo³ywaæ alergie kontaktowe. Jego w³a¶ciwo¶ci alergizuj±ce zosta³y wykorzystane w testach p³atkowych jako wska¼nik alergii na kosmetyki. Ze wzglêdu na przyjemny zapach balsam peruwiañski jest powszechnie stosowany w przemy¶le spo¿ywczym i kosmetycznym oraz perfumeryjnym. Mo¿e siê znale¼æ nawet w lepszych gatunkach tytoniu, czy papieru toaletowego. Rp. Unguentum Kocha Balsami peruv. Parrafinum liq. aa 1,0 Vaselini albi ad 80,0 M.f.ung. W przepisie tym parafina ciek³a bywa niekiedy zastêpowana roztworem silolu. Ma¶æ przyspiesza gojenie siê ran. Fot. 2 - Balsam peruwiañski czasami tworzy niezgodno¶ci i wydziela siê z preparatu. Balsam peruwiañski nie miesza siê dobrze z olejami mineralnymi (np. z parafin± z powy¿szej recepty). W recepturze powinien byæ rozcierany raczej z olejem rycynowym, gdy¿ po takim przygotowaniu bez problemu ³±czy siê z pod³o¿ami ma¶ciowymi. Preparacja z Oleum Ricini zapobiega tak¿e wydzielaniu siê balsamu peruwiañskiego z ma¶ci zawieraj±cych siarkê. Podobnie wygl±da przygotowywanie czopków – balsam nie miesza siê dobrze z olejem kakaowym i mo¿e wydzielaæ z przygotowanego ju¿ leku. Natomiast jego mieszanina z olejem r±cznikowym tworzy po po³±czeniu z olejem kakaowym trwa³± emulsjê. Oleum Ricini umo¿liwia równie¿ bezproblemowe po³±czenie tego surowca ze smalcem wieprzowym. Fot. 3 - Balsam peruwiañski nie miesza siê dobrze z olejami mineralnymi (próbka po lewej). Du¿o lepiej balsam ³±czy siê z olejem r±cznikowym (próbka po prawej). Rp. Unguentum Nigrum (ma¶æ Mikulicza, ma¶æ lapisowa, Unguentum argenti nitrici cum balsamo peruviano) Argenti nitratis 1,0 Balsami peruviani 10,0 Vaselini flavi ad 30,0 M.f.ung. Azotan srebra nale¿y rozpu¶ciæ w kilku kroplach wody (oko³o 2 gramy), a balsam peruwiañski rozetrzeæ w 10,0 g oleju rycynowego. Receptura powy¿sza ta zosta³a opracowana przez Jana Mikulicza-Radeckiego, wybitnego wroc³awskiego lekarza, uwa¿anego za pioniera nowoczesnej chirurgii. Stosowana jest na trudno goj±ce siê rany oraz jako ¶rodek bakteriobójczy. Mo¿liwo¶æ po³±czenia balsamu peruwiañskiego z azotanem srebra jest szczególnie warto¶ciowa w przypadku leczenia opornego tr±dziku z nasilonym zaka¿eniem bakteryjnym lub roztoczowym. http://www.aptekarzpolski.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=401&Itemid=85
|
|
|
6
|
RELIGIA / INSTYTUCJA KO¦CIELNE POMAGAJ¡CE ON / Narodowy dzieñ ¿ycia ju¿ 24 marca! Inaugurujemy kampaniê!
|
: Marzec 24, 2011, 18:15:00
|
24 marca po raz kolejny obchodzimy Narodowy Dzieñ ¯ycia – ¶wiêto powo³ane uchwa³± Sejmu RP. Tym razem motywem przewodnim dnia jest wzmacnianie wiêzi miêdzypokoleniowej miêdzy wnukami a dziadkami. Chcemy pokazaæ, jak wa¿ne s± rodziny wielopokoleniowe i jak istotna jest rola starszego pokolenia. Ogólnopolska kampania obejmuje reklamy telewizyjne, dzia³ania medialne, lokalne obchody organizowane przez gminy i organizacje pozarz±dowe oraz konkurs Tulipany Narodowego Dnia ¯ycia. Twarz± tegorocznej kampanii jest Jan Kobuszewski z rodzin±. W opinii 87 proc. Polaków ludzie starsi s± potrzebni innym, a a¿ 97 proc. z nas docenia rolê dziadków i babæ w rodzinie. Jak wynika z badañ, szacunek do starszego pokolenia ro¶nie: z poziomu 35 proc. w 1998 roku (odpowiedzi: zdecydowanie i raczej siê szanuje) do 64 proc. w 2009 roku (odpowiedzi: zdecydowanie i raczej siê szanuje). Na tegoroczne obchody, koordynowane przez fundacjê Narodowego Dnia ¯ycia, sk³ada siê ze spotów z Janem Kobuszewskim w roli g³ównej, emitowanych w programie 1 TVP i kampania i plakatowa w ca³ej Polsce (20.000 plakatów). Organizatorzy prowadz± tak¿e dzia³ania medialne zmierzaj±ce do u¶wiadomienia roili dziadków we wspó³czesnej Polsce. W Narodowy Dzieñ ¯ycia w³±czaj± siê aktywnie gminy i organizacje pozarz±dowe. We wspó³pracy – ¶ci¶lejszej lub lu¼niejszej – z komitetem ND¯ i wspieraj±c siê ogólnopolsk± kampani±, organizuj± ró¿norodne lokalne dzia³ania, m. in. festyny, konkursy czy akcje edukacyjne. W tym roku akces do programu zg³osi³o ok.30 jednostek samorz±dowych i kilkana¶cie organizacji. 24 marca, w Narodowy Dzieñ ¯ycia, w warszawskich Arkadach Kubickiego odbêdzie siê uroczysta gala, na której zostan± wrêczone – po raz pierwszy – Tulipany Narodowego Dnia ¯ycia: nagrody dla zas³u¿onych dla propagowania ¿ycia i rodziny dziennikarzy, artystów, inicjatyw spo³ecznych oraz samorz±dów. Nagrody przyzna jury z³o¿one miêdzy innymi z naukowców, dzia³aczy spo³ecznych i artystów. Narodowy Dzieñ ¯ycia to ¶wiêto, uchwalone przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w 2004 roku. W ubieg³ych latach obchody odbywa³y siê m.in. pod has³ami: „Dom pe³en skarbów”, „Byæ ojcem - rola ¿ycia”, „Razem na zawsze”, „Jestem mam± – to moja kariera” oraz "Stawiam na rodzinê". Rozpoczynaj±c powa¿n± ogólnonarodow± debatê postulujemy jednocze¶nie rozwi±zanie ustawodawcze, polegaj±ce na systemie progresywnych (znacz±co rosn±cych) ulg podatkowych na ka¿de kolejne dziecko w rodzinie. ¬ród³o http://www.dzienzycia.pl/aktualnosci,68,1.html
|
|
|
7
|
RELIGIA / INSTYTUCJA KO¦CIELNE POMAGAJ¡CE ON / Orêdzie Matki Bo¿ej z La Salette
|
: Marzec 20, 2011, 22:16:42
|
Je¿eli mój lud nie zechce siê poddaæ, bêdê zmuszona pu¶ciæ ramiê mojego Syna. Jest ono tak mocne i tak ciê¿kie, ¿e nie zdo³am go d³u¿ej podtrzymywaæ. Od jak dawna ju¿ cierpiê za was. Chc±c, by mój Syn was nie opu¶ci³, jestem zmuszona ustawicznie Go o to prosiæ, a wy sobie nic z tego nie robicie. Choæby¶cie nie wiem jak siê modlili i nie wiem co czynili, nigdy nie zdo³acie wynagrodziæ trudu, którego siê dla was podjê³am.
Da³am wam sze¶æ dni do pracy, siódmy zastrzeg³am sobie i nie chc± mi go przyznaæ. To w³a¶nie czyni tak ciê¿kim ramiê mojego Syna. Wo¼nice przeklinaj±c wymawiaj± Imiê mego Syna. Te dwie rzeczy tak bardzo obci±¿aj± ramiê mego Syna.
Je¿eli zbiory siê psuj±, to tylko z waszej winy. Pokaza³am wam to zesz³ego roku na ziemniakach, ale nic sobie z tego nie robicie. Przeciwnie, znajduj±c zepsute ziemniaki, przeklinali¶cie, wymawiaj±c w¶ród przekleñstw Imiê mojego Syna. Bêd± siê one psu³y nadal, a tego roku na Bo¿e Narodzenie nie bêdzie ich wcale.
A¿ do tej chwili Matka Bo¿a mówi³a po francusku. Dzieci za¶ nie chodzi³y do szko³y i nie rozumia³y jêzyka francuskiego. Maksymin rozumia³ tylko parê s³ów. Melania prawie nic. Gdy dziewczynka chcia³a zapytaæ ch³opca, co to wszystko znaczy, Naj¶wiêtsza Dziewica przerwa³a jej, mówi±c:
Ach, moje dzieci, wy nie rozumiecie po francusku, zaraz wam to powiem inaczej.
Od tej chwili Piêkna Pani, bo tak nazwa³y J± dzieci, mówi³a narzeczem z okolic Corps:
Je¿eli macie zbo¿e, nie trzeba go zasiewaæ, bo wszystko, co posiejecie, zjedz± robaki. A je¿eli co¶ wyro¶nie, obróci siê w proch przy m³óceniu. Nastanie wielki g³ód, lecz zanim to nast±pi, dzieci poni¿ej lat siedmiu bêd± dostawa³y dreszczów i bêd± umieraæ na rêkach trzymaj±cych je osób. Inni bêd± cierpieæ z powodu g³odu. Orzechy siê zepsuj±, a winogrona zgnij±.
Nastêpnie Piêkna Pani przerwa³a na chwilê wyg³aszanie Orêdzia i w tym czasie wyzna³a ka¿demu z dzieci tajemnicê w jêzyku francuskim, a potem mówi³a dalej w narzeczu:
Je¿eli siê nawróc±, kamienie i ska³y zamieni± siê w sterty zbo¿a, a ziemniaki same siê zasadz±. Czy dobrze siê modlicie, moje dzieci?
Nie, proszê Pani, nie bardzo - szczerze odpowiedzia³y dzieci.
Ach, moje dzieci, trzeba siê dobrze modliæ, rano i wieczorem. Je¿eli nie macie czasu, odmawiajcie przynajmniej Ojcze nasz i Zdrowa¶ Maryjo, a je¿eli bêdziecie mog³y, módlcie siê wiêcej. Na Mszê ¶wiêt± chodzi zaledwie kilka starszych niewiast. Inni pracuj± w niedziele przez ca³e lato, a w zimie, gdy nie wiedz±, czym siê zaj±æ, id± na Mszê ¶wiêt± jedynie po to, by sobie drwiæ z religii. W czasie wielkiego postu jedz± miêso jak psy.
Przed zakoñczeniem swego Orêdzia, Piêkna Pani przypomnia³a jeszcze Maksyminowi pewien drobny szczegó³ z jego ¿ycia, o którym nikt nie móg³ wiedzieæ.
Moje dzieci, czy widzia³y¶cie kiedy¶ zepsute zbo¿e?
"O nie, proszê Pani" - odpowiedzia³y dzieci bez zastanowienia.
Lecz ty moje dziecko, musia³e¶ je widzieæ ze swoim ojcem, pewnego razu w okolicy Coin. W³a¶ciciel pola powiedzia³ wówczas do twego ojca: "Chod¼cie zobaczyæ, jak moje zbo¿e siê psuje". Poszli¶cie razem. Twój ojciec wzi±³ dwa lub trzy k³osy w d³onie, pokruszy³ je i wszystko obróci³o siê w proch. Wracali¶cie pó¼niej do domu. Kiedy byli¶cie oko³o godziny drogi od Corps, ojciec da³ ci kawa³ek chleba mówi±c: "Masz dziecko, jedz jeszcze chleb w tym roku, bo nie wiem, czy kto bêdzie go jad³ w roku przysz³ym, je¿eli zbo¿e bêdzie siê dalej tak psu³o".
A Maksymin odpowiedzia³: "Rzeczywi¶cie tak by³o, proszê Pani, przed chwil± o tym nie pamiêta³em". Piêkna Pani koñcz±c swoje Orêdzie, powtórzy³a dzieciom dwukrotnie polecenie:
|
|
|
8
|
Kina,Teatry.Opery... / KINO / Odp: filmy
|
: Marzec 17, 2011, 19:31:11
|
Jan Pawe³ II. Szuka³em Was...
Pe³nometra¿owy film dokumentalny o ¿yciu i przes³aniu, jakie pozostawi³ po sobie Jan Pawe³ II. Film jest prób± scalenia kluczowych chwil pontyfikatu Wielkiego Papie¿a.
|
|
|
9
|
Zdrowie i Uroda. / Nowo¶ci / Genetyczne obciążenie płodu zespołem Downa
|
: Marzec 17, 2011, 17:54:14
|
Naukowcy opracowuj± proste badanie krwi, które ma wykrywaæ genetyczne obci±¿enie p³odu zespo³em Downa. Nowy test prenatalny s³u¿±cy wykryciu obci±¿enia genetycznego p³odu zespo³em Downa mo¿e oznaczaæ koniec z zasadniczym dylematem ka¿dej kobiety w ci±¿y, czy powinna ona zdecydowaæ siê na testowanie swojego nienarodzonego dziecka pod k±tem zdiagnozowania tej wrodzonej wady genetycznej.
|
|
|
14
|
Zdrowie i Uroda. / Rodzaje terapii / Terapia Manualna
|
: Marzec 16, 2011, 17:18:25
|
Terapia manualna jako praktyczna czê¶æ medycyny zajmuje siê badaniem i leczeniem zaburzeñ czynno¶ci ró¿nych struktur uk³adu ruchu, a w szczególno¶ci krêgos³upa. Przed przyst±pieniem do terapii przeprowadza siê z pacjentem wywiad lekarski oraz badanie palpacyjne i funkcjonalne narz±du ruchu. Badanie to odbywa siê zarówno w spoczynku jak i podczas ruchów czynnych oraz biernych. S± to ruchy bierne fizjologiczne, czyli z³o¿one z toczenia i ¶lizgu powierzchni stawowych, oraz bierne na¶laduj±ce "gr± stawow±" ( wg Mennella - joint play ), czyli specyficzne dla ka¿dego stawu przemieszczania powierzchni chrz±stki stawowej. Terapeuta ocenia wygl±d i konsystencjê tkanek miêkkich, zakres i jako¶æ ruchu elementów kostnych oraz charakter oporów wystêpuj±cych podczas przemieszczania poszczególnych struktur uk³adu ruchu wzglêdem siebie. Bada ruchy bierne krêgos³upa i ocenia odpowiedzi uk³adu ruchu na czynniki szkodliwe dla struktur tego uk³adu.
Sam zabieg terapii manualnej jest ca³kowicie bezbolesny, a dziêki odpowiednim pozycjom u³o¿eniowym pacjenta i technice osi±ga siê zamierzony efekt leczniczy.
Zmiany funkcjonalne w uk³adzie ruchu, stanowi±ce przyczynê zespo³u bólowego, ustêpuj± po jednym lub kilku zabiegach manualnych.
Zabiegi przyczyniaj± siê do skrócenia czasu leczenia, z jednoczesnym zwiêkszeniem sprawno¶ci ruchowej i zdolno¶ci do podjêcia pracy zawodowej, przy równoczesnym ograniczeniu leczenia farmakologicznego.
Zabiegi terapii manualnej skutecznie lecz± miêdzy innymi :
bóle g³owy i karku
bóle korzonkowe
rwê kulszow±
schorzenia bioder oraz koñczyn górnych i dolnych
dolegliwo¶ci typu migrenowego
wady postawy ( np. skoliozy )
zaburzenia snu
bóle stawów krêgos³upa i koñczyn
Aby przygotowaæ pacjenta do zabiegu, a potem utrwaliæ efekt leczniczy zabiegów terapii manualnej i dzia³aæ profilaktycznie stosuje siê masa¿e lecznicze, poizometryczn± relaksacjê miê¶ni oraz æwiczenia rozlu¼niaj±ce lub wzmacniaj±ce konkretne partie miê¶ni ca³ego cia³a. Pacjent otrzymuje szereg informacji dotycz±cych czynno¶ci ¿ycia codziennego np. sposób spania, siedzenia, podnoszenia ciê¿kich przedmiotów itp. Oraz zestawy æwiczeñ do wykonywania w domu. Wyznaczona jest wizyta kontrolna dla sprawdzenia skuteczno¶ci leczenia i skorygowania toku leczenia domowego.
|
|
|
15
|
Zdrowie i Uroda. / Rodzaje terapii / Terapia pedagogiczna
|
: Marzec 16, 2011, 15:22:00
|
Terapia pedagogiczna, zwana dawniej reedukacj± lub zajêciami korekcyjno-kompensacyjnymi, to specjalistyczne dzia³ania maj±ce na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniaj±cym ró¿nego rodzaju nieprawid³owo¶ci rozwoju i zachowania. Zaburzenia te koryguje siê poprzez odpowiednie oddzia³ywania specjalistyczne o charakterze psychologiczno - pedagogicznym, profilaktycznym i medycznym. Jest to szczególnie wa¿ne na pocz±tku kariery szkolnej dziecka.
Brak osi±gniêæ w nauce, czêste niepowodzenia zazwyczaj wi±¿± siê z trudno¶ciami w czytaniu, pisaniu, liczeniu i innych czynno¶ciach szkolnych i odnosz± siê do dzieci o:
- inteligencji przeciêtnej i ni¿szej ni¿ przeciêtna,
- z zak³óceniami funkcji wzrokowych i s³uchowych,
- z zak³óceniami i opó¼nieniami rozwoju ruchowego razem z zak³óceniami procesu lateralizacji,
- o zaburzonym rozwoju procesów emocjonalno – motywacyjnych,
- z zaburzeniami mowy,
- z zaburzeniami zdolno¶ci matematycznych,
- z zaburzeniami dynamiki procesów nerwowych.
Trudno¶ciom szkolnym czêsto towarzysz± tak¿e trudno¶ci wychowawcze, zaburzenia aktywno¶ci, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia relacji spo³ecznych.
Terapia pedagogiczna stwarza dzieciom z zak³óceniami rozwojowymi mo¿liwo¶ci wszechstronnego rozwoju.
W celu eliminowania niepowodzeñ szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji oddzia³ywuje siê za pomoc± ¶rodków pedagogicznych na przyczyny i przejawy trudno¶ci dzieci w uczeniu siê.
Terapiê pedagogiczn± prowadzi siê w formie indywidualnej i grupowej (liczba uczestników zajêæ wynosi od 2 do 5 uczniów), by spowodowaæ okre¶lone, pozytywne zmiany w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno - motywacyjnej oraz wiedzy i umiejêtno¶ciach dziecka.
W szkole terapia pedagogiczna odbywa siê zazwyczaj w postaci zajêæ korekcyjno - kompensacyjnych i wyrównawczych.
Celem terapii pedagogicznej jest:
- Stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych
- Wyrównywanie braków w wiadomo¶ciach i umiejêtno¶ciach uczniów
- Eliminowanie niepowodzeñ szkolnych oraz ich emocjonalnych i spo³ecznych konsekwencji - dzieci wymagaj± wyrównywania braków w sferze psychicznej w skutek do¶wiadczania negatywnych ocen i kar, a wiêc zainteresowanie ich tym co jest dla nich atrakcyjne i mo¿liwe do osi±gniêcia oraz dostrzeganie uzdolnieñ, sukcesów i pozytywnych cech.
Zajêcia prowadz± nauczyciele posiadaj±cy przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej.
ZASADY TERAPII PEDAGOGICZNEJ
Zasada 1: Indywidualizacji ¶rodków i metod oddzia³ywania korekcyjnego
- Dla ka¿dego dziecka w grupie dobieramy indywidualny (inny) program.
- Dobieramy indywidualne metody dydaktyczne i wychowawcze do mo¿liwo¶ci konkretnego dziecka.
- W toku zajêæ kontrolujemy przebieg i wyniki pracy dziecka.
- Pomagamy w przezwyciê¿aniu trudno¶ci.
- Stosujemy indywidualne zabiegi wychowawcze i psychoterapeutyczne.
Zasada 2: Powolnego stopniowania trudno¶ci w nauce czytania i pisania, uwzglêdniaj±cego z³o¿ono¶æ tych czynno¶ci i mo¿liwo¶ci percepcyjne dziecka
- Stosujemy stopniowanie trudno¶ci w zakresie objêto¶ci i przystêpno¶ci opracowywanego materia³u.
- Przechodzimy od æwiczeñ prostych, obejmuj±cych niewielki zakres materia³u do z³o¿onych wymagaj±cych opracowania du¿ych partii materia³u dydaktycznego.
- Przechodzimy do zadañ trudniejszych wtedy, gdy dziecko sprawnie opanuje wcze¶niejsze, ³atwiejsze.
- Æwiczymy tak d³ugo dan± umiejêtno¶æ, dopóki terapeuta nie ma poczucia, ¿e dziecko wykonuje j± sprawnie.
- Nie ma czasowych regu³ (rygorów) æwiczenia danej umiejêtno¶ci.
Zasada 3: Korekcji zaburzeñ: æwiczenie przede wszystkim funkcji najg³êbiej zaburzonych i najs³abiej opanowanych umiejêtno¶ci
- Im g³êbiej zaburzona dana funkcja tym wiêksza podatno¶æ na zmêczenie dziecka, uwa¿amy by do tego nie dosz³o.
- Nie æwiczymy tylko jednej funkcji, bo mo¿e doj¶æ do przetrenowania, zniechêcenia i powrotu do z³ych nawyków.
- Wskazana przemienno¶æ æwiczeñ - najg³êbiej zaburzone funkcje z mniej zaburzonymi, bardziej sprawne z mniej, percepcja s³uchowa z wzrokow±.
- W æwiczeniu czytania i pisania - ³±czenie ich w jednym zdaniu.
- Stosujemy przerwy na odpoczynek.
Zasada 4: Kompensacji zaburzeñ: ³±czenie æwiczeñ funkcji zaburzonych z æwiczeniami funkcji niezaburzonych w celu tworzenia w³a¶ciwych mechanizmów kompensacyjnych
- Funkcje sprawniejsze wspieraj± czynno¶ci funkcji zaburzonych.
- Usprawniona zostaje integracja psychomotoryczna.
Zasada 5: Systematyczno¶ci
- Zajêcia powinny odbywaæ siê codziennie; lepiej 3x 20 minut ni¿ 1 d³ugie 60 minut.
- Przerwy w zajêciach powoduj± regres.
- Najbardziej mêcz±ce æwiczenia percepcji s³uchowej: nie powinny trwaæ ka¿dorazowo d³u¿ej ni¿ kilka minut. Mo¿na jednak do nich kilkakrotnie wracaæ podczas zajêæ, w przerwach stosuj±c inny rodzaj æwiczeñ.
Zasada 6: Ci±g³o¶ci oddzia³ywania psychoterapeutycznego
- Dzia³ania psychoterapeutyczne powinny towarzyszyæ zabiegom dydaktycznym przez ca³y czas trwania zajêæ terapii pedagogicznej.
- W pierwszym okresie dzia³ania psychoterapeutyczne powinny byæ dominuj±ce.
- Pe³ni± funkcje profilaktyczne - chroni± przed dalszymi negatywnymi nastêpstwami niepowodzeñ szkolnych.
ORGANIZACJA DZIA£AÑ TERAPEUTYCZNYCH
1. Planowanie
Planuj±c pracê terapeutyczn± nale¿y :
- Zdiagnozowaæ przejawy i przyczyny trudno¶ci szkolnych dziecka
- Opracowaæ ramowy indywidualny planu pracy z dzieckiem.
- Zaprogramowaæ kolejne jednostki zajêciowe
Plan powinien zawieraæ:
- Æwiczenia korekcyjne zaburzonych funkcji
- Æwiczenia korekcyjno - kompensacyjne funkcji zaburzonej w koordynacji z bardziej sprawnymi
- Æwiczenia relaksacyjne i odpoczynkowe
- Oddzia³ywania psychoterapeutyczne
2. Etapy terapii
a) Etap przygotowawczy - pracujemy z dzieckiem na materiale konkretnym - obrazki i abstrakcyjnym - litery i figury geometryczne. Kszta³tujemy dojrza³o¶æ dziecka do nauki czytania i pisania poprzez wykonywanie:
Æwiczeñ usprawniaj±cych ogólne sprawno¶ci ruchowe i sprawno¶ci manualne:
- Æwiczenia ogólnej sprawno¶ci ruchowej
- Æwiczenia sprawno¶ci ruchowej
- Æwiczenia rozmachowe
- Æwiczenia manualne - usprawnianie ma³ych ruchów rêki
- Æwiczenia graficzne
Æwiczenie funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej , które wp³ywa na opanowanie umiejêtno¶ci czytania i pisania (æwiczenia manualne pod kontrol± wzroku, æwiczenia koordynacji wzrokowo - ruchowej):
- Spostrzegawczo¶æ
- Analiza wzrokowa
- Synteza wzrokowa
- Kierunkowo¶æ
- Pamiêæ wzrokowa
Æwiczenie funkcji s³uchowej:
- Æwiczenia wra¿liwo¶ci s³uchowej
- Koncentracja na bod¼cach
- Ró¿nicowanie d¼wiêków (otoczenia, nazwy liter - g³oski)
- Pamiêæ s³uchowa
- Æwiczenia rytmiczne
- Æwiczenia s³uchu fonematycznego i fonetycznego (wyodrêbnianie, ró¿nicowanie, artykulacja)
b) Terapia w³a¶ciwa - æwiczenie nauki czytania i pisania na materiale obrazkowo - literowym (³±czenie liter w sylaby i s³owa). Po zakoñczeniu tego etapu dziecko umie czytaæ, rozumie to co czyta, przepisuje, napisze z pamiêci proste s³owa.
PRZYK£ADY ÆWICZEÑ WYKORZYSTYWANYCH W TERAPII PEDAGOGICZNEJ
POMOCE DYDAKTYCZNE
1. 3 komplety obrazków przedstawiaj±cych np.: LODY O£ÓWEK CZAPKA ZESZYT SZCZOTECZKA PIER¦CIONEK WAZON CIASTKO KWIAT PASTA SZALIK SAMOCHÓD MOTORÓWKA
2. Komplet kartoników z nazwami obrazków (liczba pojedyncza i mnoga) 3. Komplet kartoników z napisami ilo¶ci g³osek , liter i sylab 4. Komplet kartoników z samog³oskami 5. Krzy¿ówki - "uzupe³nianki"
ÆWICZENIA
Æwiczenie percepcji wzrokowej i pamiêci wzrokowej
a) Dobieranie par jednakowych obrazków - wykorzystujemy 2 komplety obrazków. Nauczyciel - Rozk³ada przed dzieckiem wszystkie obrazki Polecenie - Uporz±dkuj te obrazki dobieraj±c je w jednakowe pary Dziecko - Uk³ada np. samochód - samochód; kwiat - kwiat; wazon - wazon itd.
b) Dobieranie w pary odpowiednie przedmioty na obrazkach - wykorzystujemy 1 komplet obrazków. N - Rozk³ada przed dzieckiem wszystkie obrazki P - Marysia zostawi³a du¿y ba³agan. Pomó¿ jej posprz±taæ. Dobierz w pary odpowiednie przedmioty. Czy jest co¶, co nie pasuje do ¿adnej pary? D - Uk³ada np. o³ówek - zeszyt; wazon - kwiat
c) Odwzorowywanie uk³adów obrazków - wykorzystujemy 2 komplety obrazków, jeden dla nauczyciela, jeden dla dziecka; obrazki le¿a przed dzieckiem N- Uk³ada przed dzieckiem ci±g z³o¿ony z 3, 4, 5, 6, ... obrazków (ró¿ne, równe - dowolno¶æ) P - U³ó¿ tak samo, korzystaj z obrazków le¿±cych z boku (pokazanie gestem obrazków) D - Uk³ada maj±c przed oczami wzór: czapka, zeszyt, pasta, ...
d) Odtwarzanie z pamiêci uk³adu elementów - wykorzystujemy 2 komplety obrazków, jeden dla nauczyciela, jeden dla dziecka N - Uk³ada przed dzieckiem ci±g z³o¿ony z 3, 4, 5, 6, ... obrazków (ró¿ne, równe - dowolno¶æ) P - Obejrzyj dok³adnie te obrazki, zapamiêtaj jak s± u³o¿one. Zakryjê je, a ty u³ó¿ je tak samo z pamiêci - korzystaj z obrazków le¿±cych z boku (pokazanie gestem obrazków). Czy ju¿ mogê zakryæ?
e)Uk³adanie obrazków w kolejno¶ci w jakiej by³y pokazywane - wykorzystujemy 2 komplety obrazków, jeden dla nauczyciela, jeden dla dziecka N - Uk³ada przed dzieckiem ci±g z³o¿ony z 3, 4, 5, 6, ... obrazków (ró¿ne, równe - dowolno¶æ) w d³ugich i krótkich ekspozycjach P - U³ó¿ obrazki w takiej samej kolejno¶ci
Æwiczenia percepcji s³uchowej - s³uchu fonematycznego, analizy i syntezy s³uchowej
a) Analiza sylabowa i g³oskowa nazw obrazków - wykorzystujemy 1 komplet obrazków i kartoniki z napisem ilo¶ci sylab i g³osek N - Uk³ada przed dzieckiem kartoniki z napisem ilo¶ci sylab, g³osek; rozk³ada obrazki P - Nazwij obrazki, podziel nazwy na sylaby, g³oski: u³ó¿ obrazki pod napisami z ilo¶ci± sylab, g³osek
b) Analiza sylabowa i g³oskowa nazw obrazków - wykorzystujemy 2 komplet obrazków N - Rozk³ada przed dzieckiem obrazki najpierw 1 komplet obrazków P - U³ó¿ obrazki wg ilo¶ci sylab w nazwie obrazka od najkrótszych do najd³u¿szych N - Rozk³ada przed dzieckiem obrazki najpierw 2 komplet obrazków P - U³ó¿ obrazki wg ilo¶ci g³osek w nazwie obrazka od najkrótszych do najd³u¿szych
c) Rozpoznawanie okre¶lonej g³oski w nag³osie - wyg³osie nazw obrazków - wykorzystujemy 1 komplet obrazków N - Rozk³ada przed dzieckiem obrazki P - Poka¿ mi obrazek, w którego nazwie s³yszysz na pocz±tku ... ? Poka¿ mi obrazek, w którego nazwie s³yszysz na koñcu ... ?
d) Rozpoznawanie obrazków na podstawie pierwszych g³osek ich nazw - wykorzystujemy 1 komplet obrazków N - Rozk³ada przed dzieckiem obrazki P - Poka¿ obrazek, którego nazwa rozpoczyna siê na ... ?
Æwiczenia percepcji s³uchowej i wzrokowej
a) Rozpoznawanie, wyszukiwanie i utrwalanie samog³osek w wyrazach - wykorzystujemy komplet wyrazów (liczba pojedyncza) i samog³osek, krzy¿ówka N - Uk³ada przed dzieckiem kartoniki z samog³oskami i wyrazami (odwrócone napisy) P - Powiedz i poka¿, jakie samog³oski wystêpuj± w wylosowanych przez ciebie wyrazach, na koñcu uzupe³nij krzy¿ówkê samog³oskami D - Losuje wyraz, odczytuje samog³oski - mo¿e je równie¿ pokazaæ, by lepiej zapamiêta³o, na koñcu uzupe³nia samog³oskami krzy¿ówkê N - Uk³ada przed dzieckiem wyrazy (same lub z obrazkami, wersja trudna same obrazki) i samog³oski P - Przeczytaj wyraz (wska¿ obrazek, w którego nazwie), który ma nastêpuj±ce samog³oski - nauczyciel pokazuje samog³oski, które wystêpuj± w danym wyrazie np. czapka - a, a; samochód - a, o, ó itd..., na koñcu uzupe³nij krzy¿ówkê.
b) Utrwalanie kolejno¶ci alfabetycznej - wykorzystujemy komplet wyrazów N - Uk³ada przed dzieckiem wyrazy P - U³ó¿ wyrazy w kolejno¶ci alfabetycznej, bior±c pod uwagê pierwsz± literê; P - U³ó¿ wyrazy w kolejno¶ci alfabetycznej, bior±c pod uwagê ostatni± literê
Æwiczenie logicznego my¶lenia - wykorzystujemy 3 komplety obrazków N - Pokazuje dziecku uk³ad obrazków 4 lub 5, u³o¿onych nastêpuj±co: 3 jednakowe obrazki i ró¿ny lub 2 razy po 2 pasuj±ce do siebie obrazki i 1 ró¿ny P - Który obrazek nie pasuje do pozosta³ych ?
Gramatyka - wykorzystujemy 3 komplety obrazków i napisy w liczbie pojedynczej i mnogiej N - Uk³ada przed dzieckiem napisy i zestawy obrazków mnoga - pojedyncza (2 szale - 1 szal) P - Podpisz w³a¶ciwym napisem
Odpoczynek - pamiêæ wzrokowa - wykorzystujemy 2 komplety obrazków N - Rozk³ada obrazki przy pomocy dziecka, tak by nie by³o widaæ obrazka P - Odkrywamy na przemian po 2 obrazki. Je¶li bêdzie jednakowa para zabieramy j±, je¶li nie zakrywamy obrazki. Wygrywa maj±cy wiêcej par. Gra - super pamiêæ
|
|
|
17
|
Dru¿yna"Wspólnej pomocy" / Instytucja które pomog± Tobie / Szpital Rechablitacyjny w Górznie
|
: Luty 27, 2011, 12:29:06
|
pital Rehabilitacyjny MSWiA mie¶ci siê w miejscowo¶ci Górzno ko³o Leszna, w województwie wielkopolskim. Jad±c piêkn± alej± z drzew po chwili wyrasta przed nami neoklasycystyczny pa³ac z pocz±tku XX wieku, który znajduje siê w otoczeniu 4 - hektarowego parku. Park ten w okresie letnim i wiosennym wygl±da bajecznie. Bia³y dywan na wiosnê tworz± gêsto rozkwitaj±ce stokrotki, a towarzysz± im niezapominajki oraz szereg innych ro¶lin. Zim± natomiast szpital w Górznie zamienia siê w ¶wiat z krainy Królowej ¦niegu. W bliskim s±siedztwie le¿y jezioro, posiadaj±ce wydzielone i strze¿one k±pielisko, z którego latem korzystaj± dzieci pod nadzorem opiekunów. Pozwala to naszym pacjentom przyjemnie i atrakcyjnie spêdziæ czas wolny podczas pobytu. W ci±gu roku szkolnego realizujemy program dydaktyczny w zakresie szko³y podstawowej i gimnazjum. Naszymi pacjentami s± osoby z chorobami uk³adu oddechowego (astma oskrzelowa, nawracaj±ce infekcje dróg oddechowych), uk³adu nerwowego (mózgowe pora¿enie dzieciêce, rozszczep krêgos³upa i inne wady rozwojowe uk³adu nerwowego, urazy rdzenia krêgowego i inne) oraz ze schorzeniami narz±du ruchu (skoliozy, wady postawy, stany po urazach koñczyn). Organizujemy 3 i 6 - tygodniowe pobyty rehabilitacyjne. Zapewniamy kompleksowe i nowoczesne leczenie rehabilitacyjne. http://www.szpitalrehabilitacyjny.com.pl/index.php?page=o-nas
|
|
|
18
|
RELIGIA / INSTYTUCJA KO¦CIELNE POMAGAJ¡CE ON / Oazy dla Niepelnosprawnych stowarzyszenie cyrenejczyk
|
: Luty 26, 2011, 19:33:41
|
Nazywam sie Iza jestem osoba niepelnosprawna mam Mpd poruszam sie na wozku inwalidzkim i pierwszy raz w tym roku pojechalam na samodzielne wakacje na oaze dla Niepelnosprawnych balam sie bardzo ze sobie nie dam rady to dzieki kolezankom odwazylam sie i pojechalam gdy tam przyjechalam bylam bardzo mile zaskoczoms bardzo mile zostalam przywitana odrazu wszyscy zaczeli ze mna gadac i wogole bylo bardzo fajnie mama moja byla w szoku ze tak szybko poczulam sie znimi tak dobrze byla tam moze 15 min i pojechala do domu potem byl pogodny wieczorek potem troche karaoke potem kapiel i tez sie balam czy Ania z Iwona poradza sobie zemna ale tez nie bylo problemu potem poszlam do sali bo oaza jest w szkole bylo nas 11 i gadalysmy do pozna w nocy ja na oazie lososinie gornej spalam po 3 - 4 godz szkola jest w pelni dostosowana do potrzeb osob niepelnosprawnych kazda osoba miala swojego wolontariusza do pomocy jedna lub dwie osoby to zalezy od potrzeb tam kazdy sobie nawzajem pomaga sa to dwa turnusy 14 dniowe naprawde polecam tam jezdza naprawde wspaniali ludzie na moim turnusie bylo 96 osob oazy sa organizowane przez katolickie stowarzyszenie osob niepelnosprawnych ruchowo i ich przyjaciol www.cyrenejczyk.com
|
|
|
20
|
S³owa na dobry pocz±tek.. / REGULAMIN / "Akcja Paczka"
|
: Listopad 04, 2009, 22:37:35
|
Zbiórka s³odyczy oraz ciuchów dla Darii i Sebastiana Dubrownik, sprawmy ¿e do nich te¿ przyjdzie Miko³aja z prezentami. Rozmiary ciuchów. Sebek 150 cm wzrostu 96 w pasie i xl a Darcia 150 cm wzrostu xxl prosimy o kontakt napromieniowani@op.pl Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamuj±cymi. W przegl±darce musi byæ w³±czona obs³uga JavaScript, ¿eby go zobaczyæ. Dziêkujemy za wsparcie
|
|
|
|
|
|
 |