WojewĂłdztwo ÂślÂąskie zamierza kupiĂŚ cztery pociÂągi
purz 18-10-2004 , ostatnia aktualizacja 18-10-2004 23:00
Jeszcze w tym roku bĂŞdzie podpisane porozumienie z wojewĂłdztwem mazowieckim i wspĂłlny przetarg na zakup czternastu nowoczesnych pociÂągĂłw. Cztery trafiÂłyby do wojewĂłdztwa ÂślÂąskiego w ciÂągu trzech najbliÂższych lat.
- Warto zrobiÌ krok do przodu i zadbaÌ o jakoœÌ tego, co dziœ jeŸdzi po naszych torach - mówi Jacek Stumpf, dyrektor wydzia³u komunikacji i transportu Urzêdu Marsza³kowskiego w Katowicach. Wczoraj radni sejmiku zrobili ju¿ pierwszy krok. Upowa¿nili zarz¹d województwa do uczestniczenia w przetargu na zakup nowych poci¹gów, które planuj¹ og³osiÌ w³adze województwa mazowieckiego.
Dwa wojewĂłdztwa ogÂłosiÂłyby wspĂłlnie przetarg na zakup czternastu nowoczesnych jednostek elektrycznych. ZamawiajÂąc wiĂŞcej pociÂągĂłw, moÂżna bowiem liczyĂŚ na niÂższÂą cenĂŞ. A chodzi o spory wydatek, bo jedna jednostka kosztuje ok. 15-17 mln zÂł. WÂładze wojewĂłdztwa ÂślÂąskiego liczÂą, Âże zakup czterech pociÂągĂłw uda im siĂŞ sfinansowaĂŚ z pieniĂŞdzy przekazywanych w ramach tzw. kontaktu wojewĂłdzkiego, z budÂżetu sejmiku i byĂŚ moÂże z pieniĂŞdzy z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.
Cztery nowe pociÂągi z 200-250 miejscami siedzÂącymi trafiÂłyby do wojewĂłdztwa ÂślÂąskiego w ciÂągu trzech najbliÂższych lat. Jak mĂłwi dyrektor Stumpf, najpewniej obsÂługiwaÂłyby trasy Sosnowiec - Katowice - Tychy i Gliwice - Katowice - CzĂŞstochowa.
Przypomnijmy, Âże trzy lata temu wÂładze wojewĂłdztwa ÂślÂąskiego uczestniczyÂły juÂż razem z trzema innymi wojewĂłdztwami w przetargu na zakup szynobusĂłw. Dwa z nich kursujÂą juÂż po trasach, na ktĂłrych nie opÂłaca siĂŞ uruchamiaĂŚ jednostek elektrycznych.
--------------------------------------------------------------------------------
Jak mĂłwi dyrektor Stumpf, najpewniej obsÂługiwaÂłyby trasy Sosnowiec - Katowice - Tychy i Gliwice - Katowice - CzĂŞstochowa.
Przypomnijmy, Âże trzy lata temu wÂładze wojewĂłdztwa ÂślÂąskiego uczestniczyÂły juÂż razem z trzema innymi wojewĂłdztwami w przetargu na zakup szynobusĂłw. Dwa z nich kursujÂą juÂż po trasach, na ktĂłrych nie opÂłaca siĂŞ uruchamiaĂŚ jednostek elektrycznych.
CzyÂżby poczÂątek kolejki regionlanej?
gdzie kursuja na ÂŚlÂąsku te szynobusy? do TychĂłw chyba nie zaglÂądajÂą
tak ontucicyjnie to mi sie wydaje ze gdzies okolice rybnika albo raciborza ale to tak na chybil trafil mowie
--------------------------------------------------------------------------------
Wczoraj przeje¿d¿aj¹c przez Katowice idzia³em szynobus. Wydaje mi siê, ¿e to by³ ten z Kolzamu, a nie pamiêtam jakie Œl¹sk kupi³. Barwy chyba granatowo-¿ó³te

Jeszcze w tym roku b?dzie podpisane porozumienie z wojewĂłdztwem mazowieckim i wspĂłlny przetarg na zakup czternastu nowoczesnych poci?gĂłw. Cztery trafi?yby do wojewĂłdztwa ?l?skiego w ci?gu trzech najbli?szych lat.
Oby nie spieprzyli sprawy, tak jak to bylo z lokomotywami EU11 i 43 dla Cargo. Bo patrzac na stan jednostek w Katowicach nowy tabor jest pilnie potrzebny.
- Warto zrobi? krok do przodu i zadba? o jako?? tego, co dzi? je?dzi po naszych torach - mĂłwi Jacek Stumpf, dyrektor wydzia?u komunikacji i transportu Urz?du Marsza?kowskiego w Katowicach.
Juz zrobiliscie krok. Tylko szkoda, ze w niewlasciwa strone. Temu cwaniaczkowi juz podziekujemy, tak samo jak pozostalym z Katowic. Oddaj Lodzi wszystkie zmodernizowane jednostki trakcyjne, ktĂłre nam podpieprzyliscie podczas przejmowania lodzkiego ZPR-u! A te swoje zdezelowane trupy mozecie zabrac do siebie z powrotem.
Ustawiony przetarg na pociÂągi dla Mazowsza?
WÂłodzimierz PawÂłowski, Krzysztof ÂŚmietana 17-12-2004 , ostatnia aktualizacja 17-12-2004 00:22
Czy wart 200 mln zÂł kontrakt na dostawĂŞ pociÂągĂłw przypadnie szwajcarskiej firmie Stadler Rail AG? WicemarszaÂłek Mazowsza BogusÂław Kowalski z LPR nie kryje, Âże zaleÂży mu na jej inwestycjach w Siedlcach. Konkurenci protestujÂą
Kontrowersyjny przetarg og³osi³y wspólnie dwa województwa - mazowieckie i œl¹skie. Pierwsze chce kupiÌ dziesiêÌ, a drugie cztery poci¹gi elektryczne. Zamierzaj¹ na nie wydaÌ ok. 200 mln z³. Na z³o¿enie ofert producenci maj¹ czas do 17 stycznia. WiêkszoœÌ ju¿ teraz protestuje.
Jak wygrajÂą, to zatrudniÂą
- Ten przetarg jest ustawiony pod jednÂą firmĂŞ, szwajcarskiego Stadlera. Tylko jej produkt speÂłnia postawione warunki - uwaÂża Karol Szyndzielorz, rzecznik Siemensa.
Przygotowuj¹cy przetarg niezwykle dok³adnie okreœlili wymagania: d³ugoœÌ poci¹gu, liczbê okien, kó³, a nawet umiejscowienie ogrzewanego pojemnika dla maszynisty. Wed³ug specjalisty z bran¿y kolejowej wszystko ma byÌ tak jak w szwajcarskim poci¹gu typu Flirt.
OprĂłcz Siemensa protestuje bydgoska PESA. Firma ta nawet nie mogÂłaby wystartowaĂŚ w przetargu. Mazowsze chce bowiem, by dostawca mĂłgÂł siĂŞ pochwaliĂŚ, Âże wyprodukowaÂł juÂż co najmniej 30 podobnych pociÂągĂłw. - To dyskryminowanie polskich firm, ktĂłre majÂą mniejsze doÂświadczenie - wytyka Jerzy Berg z PES-y
Podatnik na tym skorzysta?
Produkcjê poci¹gów Flirt szwajcarski Stadler od dawna planuje w Siedlcach. Tu firmie przypad³a do gustu dawna hala monta¿u rozjazdów kolejowych nale¿¹ca do PKP. Gdyby Stadler j¹ dosta³, obiecuje zainwestowaÌ ok. 6 mln euro. List intencyjny w tej sprawie ju¿ pó³ roku temu podpisali szef szwajcarskiej firmy, marsza³ek Mazowsza i prezydent Siedlec.
W³adze naszego regionu nie ukrywaj¹, ¿e na inwestycji Stadlera bardzo im zale¿y. Halê w Siedlcach PKP SA maj¹ przekazaÌ spó³ce PKP Przewozy Regionalne, która wniesie j¹ aportem do kontrolowanej przez samorz¹d województwa spó³ki Koleje Mazowieckie. Te natomiast maj¹ na koniec podpisaÌ stosown¹ umowê ze Szwajcarami. - Skoro wydajemy pieni¹dze naszych podatników, chcemy, by mieli z tego jakieœ korzyœci - zwierzy³ siê "Gazecie" wicemarsza³ek Mazowsza Bogus³aw Kowalski (LPR).
SprawdziliÂśmy, Âże w przetargu na pociÂągi waÂżne bĂŞdÂą nie tylko wzglĂŞdy ekonomiczne (cena i koszty serwisowania to 68 proc. atrakcyjnoÂści oferty), ale teÂż spoÂłeczne - wpÂływ na lokalny rynek pracy. Tylko jak te ostatnie ma oceniĂŚ komisja przetargowa? - Chodzi nam o wzrost zatrudnienia, a Stadler nam to gwarantuje - przyznaje wicemarszaÂłek Kowalski.
Utrzymuje jednoczeÂśnie, Âże przetarg nie jest ustawiony pod SzwajcarĂłw: - Nic jeszcze nie zostaÂło postanowione. KaÂżda firma ma prawo zÂłoÂżyĂŚ ofertĂŞ na tyle korzystnÂą finansowo, Âże moÂże wygraĂŚ i bez punktĂłw z czĂŞÂści spoÂłecznej.
Siemens i PESA nie skÂładajÂą broni. WysÂłaÂły protest do UrzĂŞdu ZamĂłwieĂą Publicznych. Jeszcze w grudniu arbitrzy majÂą tu sprawdziĂŚ, czy rzeczywiÂście przetarg zostaÂł ustawiony pod konkretnÂą firmĂŞ. JeÂśli zarzuty potwierdzÂą siĂŞ, urzÂąd moÂże nakazaĂŚ powtĂłrzenie przetargu.
--------------------------------------------------------------------------------
Forza_imperialDecember 17th, 2004, 08:38 PM
Pesa, Siemens i Bombardier oprotestowaÂły przetarg na zakup 14 ezt dla Mazowsza i ÂŚlÂąska. Ich zdaniem zostaÂł ona napisany pod jednego producenta - szwajcarskÂą firmĂŞ Stadler, ktĂłra ma wybudowac swojÂą fabrykĂŞ w Siedlcach. Jak podaÂła Rzeczpospolita, warunki przetargu umoÂżliwiajÂą jej zwyciĂŞstwo nawet przy znacznie wyÂższej cenie pociÂągĂłw.
AÂż 20% moÂżliwych punktĂłw moÂżna otrzymaĂŚ za organizacjĂŞ miejsc pracy na Mazowszu i ÂŚlÂąsku, a Stadler jest jedynÂą firmÂą, w przypadku ktĂłrej jest to realne i z ktĂłrÂą rozmowy na ten temat zarzÂąd wojewĂłdztwa prowadzi od dÂłuÂższego czasu. UrzÂąd MarszaÂłkowski twierdzi, Âże chce zaktywizowaĂŚ gospodarczo wojewĂłdztwo mazowieckie i kaÂżdy moÂże utworzyĂŚ tu miejsca pracy. Producenci taboru sÂą jednak innego zdania.
Z symulacji Rzeczpospolitej wynika, ¿e oferent, który zapowie utworzenie 100 miejsc pracy, mo¿e za¿¹daÌ nawet czterokrotnie wy¿sz¹ cenê za poci¹gi, ni¿ konkurenci i i tak wygraÌ przetarg. Zdaniem czêœci producentów, równie¿ specyfikacja techniczna pojazdu podana w zamówieniu wskazuje na faworyzacjê oferty szwajcarskiej firmy.
(ÂźrĂłdÂło: Rzeczpospolita, 16 grudnia 2004)
http://www.skyscrapercity.com/archive/index.php/t-144123.html Jak myÂślicie bĂŞda te pociÂągi dla nas?
jestem ciekawa?
czy dla wĂłzkowiczĂłw? miejmy nadziejĂŞ Âże tak